Träna när du är gravid

IMG_1652 IMG_1649
Bilder från i somras när jag precis blivit gravid och mådde illa som tusan. Att ge sig ut på en löprunda var ofta räddningen från att spy. Jag mådde så mycket bättre när jag tränade, både under passet och efteråt.

Precis som jag förespråkat tidigare så är träning en viktig nyckel till att må bra, både i kroppen och knoppen. Man blir piggare, starkare och mer uthållig, sover bättre, stärker immunförsvaret, ja listan kan göras lång. Både under min förra graviditet och under denna så tränar jag och jag vet att det gör mig gott. På SVT:s nyheter lyfte de imorse det här med att träna när man är gravid och ny forskning från Sahlgrenska akademin visar att det är bra för mamman att träna under graviditeten och då inte bara lättare träning som promenader utan även styrketräning. Läs artikeln här

En av mina favoriter, retorikexperten Elaine Eksvärd, var inbjuden till soffan hos Gomorron Sverige imorse. Elaine tränade under graviditeten och jag blev verkligen inspirerad av hennes instagram inlägg. Hon körde på ända fram till förlossning, men anpassade träningen efter sina förutsättningar. På slutet kunde hon bara köra roddmaskinen. Och hon märkte stor skillnad jämfört med under sin första graviditet då hon inte tränade överhuvudtaget. Hon mådde bättre både under graviditeten och nu efteråt, fem månader efter att henne dotter fötts. Se klippet med Elaine från Gomorron Sverige här: www.svtplay.se/klipp/4510341/gravidforskning-styrketrana-dig-fri-fran-besvar

blogstats trackingpixel

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>